Search

fundacja teano na rzecz nauki i sztuki

Crowdfunding w praktyce (nauka w sztuce).

Termin „crowdfunding” - to neologizm słów „crowd” i „funding”, czyli gromadzenie środków finansowych. Termin zaproponowany przez Michaela Sulliwana w 2006 r. na forum blogu fundavlog. [Burkett, E., 2011 ]

Prof. Dariusz Taduesz Dziuba w Ekonomice crowdfundingu   opisuje m.in. model donacyjny. To najczęściej występujący model na platformach crowdfundingowych.
Skupiliśmy uwagę na modelu z nagradzaniem (rewardbased model) - jest to model z gratyfikowaniem niefinansowym uczestników, nazywany niekiedy sponsorskim. Finansujący otrzymują określony rodzaj gratyfikacji, będący świadczeniem wzajemnym za wpłatę określonej kwoty pieniężnej. W tym typie crowdfundingu nie zawsze występuje ekonomiczna ekwiwalentność świadczeń stron.

– „wszystko albo nic” (All-or-Nothing), np. Kickstarter.com

– „wszystko” (Keep it All), np. Indiegogo.com

--„wszystko i więcej” (All & More), np. RocketHub.com

W Polsce pierwsza polska platforma, PolakPotrafi.com, powstała w 2011 r. [Grodzka. D.,2016]
 Zaangażowani, śledzimy i wspieramy akcje menadżera zespołu - Ryszarda Adamusa   Witek Muzyk Ulicy.

 

Pozyskiwanie środków na realizacje innowacyjnych przedsięwzięć ma różne oblicza...zachęcamy do FINANSOWANIA SPOŁECZNOŚCIOWEGO.
Według sprawozdania „2013 SMEs’ Access to Finance survey” dostęp do środków finansowych jest jednym z najbardziej naglących problemów dla MŚP, które zgłaszają obniżenie udziału publicznego wsparcia finansowego (-13 %), ograniczenie dostępu do pożyczek (‑11 %), kredytów handlowych (-4 %) oraz spadek gotowości inwestorów do inwestowania w kapitał własny (-1 %).

W przypadku wielu projektów zapotrzebowanie na finansowanie nie jest zaspokajane przez środki pochodzące z istniejących źródeł finansowania, co ogólnie określa się jako lukę w finansowaniu.

Finansowanie społecznościowe może stanowić wsparcie dla przedsiębiorczości nie tylko pod względem zwiększenia dostępu do finansowania, ale również w kontekście dodatkowych badań rynku i narzędzi marketingowych, które mogą pomóc przedsiębiorcom w pozyskiwaniu odpowiedniej wiedzy klientów oraz nagłośnienia w mediach.[Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego]
Według T.E Younga: jest to proces pozyskiwania funduszy od ogółu społeczeństwa w celu kreowania projektów i finansowania biznesu. [Young T.E., 2013]
Źródło: Opracowanie własne, prezentacja konferencyjna 

crowfunding

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: